Identificazione del progetto

Titolo progetto/project title: Successive bilingual modules in general and vocational schools

Study Visit CEDEFOP, Thuringian Ministry of Education, Erfurt

Contesto

Programma:Study Visit CEDEFOP, Thuringian Ministry of Education, Erfurt

Key Action: 

Action: 

Action Type: 

Call 2013

[ITA] DESCRIZIONE

Promuovere l’acquisizione di competenze chiave nel sistema di istruzione e formazione.

Il Ministero dell’Istruzione, della Scienza e della Cultura della Turingia, situato nella capitale della Turingia, Erfurt, ha raccolto questa sfida e sta implementando moduli bilingui da inserire nelle scuole secondarie e professionali. Questo approccio innovativo apre moduli bilingui per gli alunni di diversa formazione. I partecipanti apprenderanno: • strutture organizzative per l’implementazione di moduli bilingui • sistemi generali di istruzione e scuole professionali • sistemi di successo per gli insegnanti che supportano e qualificano che insegnano moduli bilingui • materiali di apprendimento per moduli bilingui • formazione innovativa in servizio degli insegnanti presso l’Istituto di Turingia per Formazione degli insegnanti in servizio, sviluppo del curriculum e media (Thillm).  I partecipanti: • visiteranno le scuole secondarie e professionali di istruzione generale con apprendimento bilingue • osserveranno lezioni bilingui e discuteranno con gli studenti • incontreranno gli insegnanti • visiteranno l’Istituto di Turingia per la formazione degli insegnanti in servizio, lo sviluppo del curriculum e i media e incontreranno i formatori e i facilitatori degli insegnanti. centri o fornitori, • e ispettori dell’istruzione e della formazione professionale, • insegnanti, istruttori, • capi di dipartimento, • rappresentanti delle autorità locali, regionali e nazionali.

[ENG] DESCRIPTION

Promote acquisition of key competences throughout the education and training system.

The ongoing process of internationalisation of the economy makes the ability to
communicate in a foreign language a key skill on the European job market. The Thuringian Ministry of Education, Science and Culture, situated in the capital of Thuringia, Erfurt, took up this challenge and is implementing bilingual modules as a exible, partly compulsory form of bilingual learning and teaching in both general education secondary schools and vocational schools. This innovative approach opens up bilingual modules for pupils from different educational backgrounds. This project is accompanied by an extensive offer of in-service teacher training which supports teachers in preparing and implementing bilingual modules.

Participants will learn about:
• organisational structures for implementing bilingual modules at general education
secondary and vocational schools;
• successful systems for supporting and qualifying teachers who teach bilingual modules;
• learning materials for bilingual modules;
• innovative in-service teacher training at the Thuringian Institute for In-Service Teacher
Training, Curriculum Development and Media (Thillm).

Participants will:
• visit general education secondary and vocational schools with bilingual learning;
• observe bilingual lessons and discuss with students;
• meet teachers;
• visit the Thuringian Institute for In-Service Teacher Training, Curriculum Development and
Media and meet teacher trainers and facilitators.

  • Directors of education and vocational training institutions, centres or providers,
    • educational and vocational training inspectors,
    • head teachers, teacher trainers,
    • heads of departments,
    • representatives of local, regional and national authorities.

SHORT DESCRIPTION IN THE HOST COUNTRY’S LANGUAGE:

In Thüringen werden an allgemeinbildenden Sekundarschulen und berufsbildenden Schulen
verbindliche bilinguale Module durchgeführt. Ziel ist eine dauerhafte Verankerung eines
kontinuierlichen Angebots bilingualer Module über alle Schulformen hinweg.
Das Thüringer Institut für Lehrerfortbildung, Lehrplanentwicklung und Medien (ThILLM) unterstützt die Implementierung bilingualer Module durch Fortbildungsmaßnahmen, deren Ziel es ist, Lehrkräfte für die kontinuierliche Planung und Durchführung bilingualer Module zu quali?zieren. Der Studienbesuch gibt die im Rahmen des Projekts bei der Implementierung und Unterstützung gemachten Erfahrungen weiter und multipliziert die entwickelten
Strategien.